Arkitektur & campus

Corona kräver snabb digital omställning för lärosäten

Skrivet av Redaktionen 02 april 20202 min att läsa

Student vid dator

Trots att campusområden runt om i landet nu är ovanligt tomma så fortsätter ändå verksamheten. Många lärosäten har i stor utsträckning verktygen på plats för en digital omställning men det är givetvis en utmaning att så snabbt gå över till digitala format.

För att minska spridningen av Coronaviruset covid-19 har länder världen över tvingats begränsa livet och verksamheter på olika sätt. I Sverige valde regeringen att stänga ned campusområden runt om i landet och i tidningen Universitetsläraren framgår tydligt hur denna omställning påverkar vardagen för pedagoger på lärosätena. Det handlar om förändringar inom allt från att lära sig nya verktyg, spela in föreläsningar, förbereda sig för att kunna live-streama, eller att salstentor behöver göras om för att fungera digitalt.

– Lärare hjälper varandra och studenter och lärare hjälps åt att hitta nya lösningar, det är roligt att se. Men i det långa loppet är det svårt för lärarna, de jobbar många, många timmar mer än vanligt. En stor utmaning är att få alla att orka en längre period, säger Fredrik Broman, ställföreträdande säkerhetschef vid Uppsala universitet till tidningen Universitetsläraren.

Enligt artikeln i Universitetsläraren finns en stor variation inom akademin för i vilken utsträckning man använder sig av digital undervisning i någon form. Vissa pedagoger är vana sedan tidigare och för dem är denna utmaning inte lika stor som för de som inte har någon vana alls sedan innan. Det finns också en variation när det gäller olika typer av kurser och ämnen. Viss form av undervisning är enklare än andra att utföra på distans. Skillnaden är också stor kring examinationsmoment och huruvida de går att utföra digitalt eller ej.

– De flesta tycker examinationerna är utmanande, att klara likvärdigheten och rättssäkerheten. Lärarna har många frågor, som hur de kan examinera olika lärandemål digitalt, framför allt när det gäller det vi kallar för färdighetsbedömningar, som idrott, musik och dans på till exempel lärarutbildningar och laborationer på naturvetenskapliga utbildningar, säger Patricia Staaf, föreståndare för Centrum för akademiskt lärarskap vid Malmö universitet, till tidningen Universitetsläraren.

Hur framtidens lärandemiljöer bör utformas är viktiga utvecklingsfrågor för Akademiska Hus, som arbetar nära några lärosäten med frågor kring hur digitalisering kan komplettera och påverka utformning av lärandemiljöer.

– Covid 19 ger stora utmaningar till våra hyresgäster och det pågår ett intensivt arbete för att klara denna omställning. Lite längre fram så tror jag att erfarenheter från denna tid kommer vara värdefulla att ta med oss när vi tillsammans fortsätter vårt viktiga arbete för att utveckla framtidens lärandemiljöer, säger Birgitta van Dalen, utvecklingsstrateg lärandemiljöer, Akademiska Hus.

Alla teman på Aha
Följ #upptäckaha och #framtidenscampus